رؤیاهای بر باد رفته؛ ۱۳ استارتاپ که رنگ ۲۰۲۰ را ندیدند

غلب اوقات در رسانه ها از استارتاپ هایی سخن به میان می آید که توسط چند جوان کاربلد و مشتاق راه اندازی شده و پله های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده اند اما به ندرت سراغ آنهایی می روند که در مسیر راه اندازی کسب و کارهای نوپا خورده اند. هرچند اشتیاق و تخصص دو شرط لازم برای موفقیت است اما در این مسیر باید صدها مورد دیگر هم کنار هم قرار بگیرند تا طالع یک  بدرخشد.

بارها شنیده ایم که هر شکست می تواند پلی به موفقیت باشد و به همین خاطر در نخستین روزهای ۲۰۲۰ تصمیم به مرور داستان استارتاپ های بزرگ و جذابی گرفته ایم که علی رغم تلاش کارکنانش، پرنده خوشبختی روی شانه‌شان ننشست.

Anki

استارتاپ های شکست خورده

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۰
  • سرمایه جذب شده: ۱۸۲ میلیون دلار

هفت سال قبل یک استارتاپ سخت افزاری از نسل جدید ماشین های اسلات در رویداد WWDC رونمایی کرد. کمپانی جوان به دستاوردهایش افتخار می کرد و اپل هم از قابلیت های Overdrive برای از میان بردن محدودیت های آیفون خرسند بود.

Anki سه سال بعد ربات کوچک Cozmo را معرفی کرد که نتیجه یک سرمایه گذاری سنگین و به خدمت گرفتن انیماتورهای سابق پیکسار و دریم ورکس برای ایجاد عواطف در چشم های ربات بود. این شرکت در اواخر ۲۰۱۸ هم از رباتی دیگر با عنوان«وکتور» رونمایی کرد اما بهار امسال و علی رغم فروش ۱.۵ میلیون ربات برای همیشه تعطیل شد.

Chariot

استارتاپ های شکست خورده

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۴
  • سرمایه جذب شده: ۳ میلیون دلار

استارتاپ Chariot در زمینه حمل و نقل فعالیت داشت و هدفش بازسازی این حوزه با ناوگانی از ون ها بود. در این سرویس رانندگان بهترین مسیر را بر اساس انتخاب های عمومی انتخاب می کردند. عملکرد موفق Chariot نظر مدیران فورد را به این شرکت جلب کرد و در ۲۰۱۷ آنرا به مالکیت خود درآوردند. هنوز ۲ سال از این ماجرا نگذشته بود که فورد بدون اعلام جزییات دقیق شرکت برای همیشه تعطیل کرد. تنها توضیح کمپانی خودروسازی این بود که در دنیای امروز نیازها و خواسته های مشتریان و شهرها به سرعت در حال تغییر است.

Daqri

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۰
  • سرمایه جذب شده: ۱۳۲ میلیون دلار

در دنیای فناوری استارتاپ های فعال در حوزه هدست های واقعیت افزوده چندان زیاد نیستند و Daqri یکی از آنها بود. هدف اولیه این شرکت توسعه ابزارهایی برای تسهیل فرایندهای کاری سازمان ها بود اما یارای رقابت با غول هایی مثل مایکروسافت و حتی مجیک لیپ را نداشتند.

هرچند پیچیدگی های فنی سخت افزارهای AR بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به این حوزه بی علاقه کرده اما مشکل اصلی Daqri دشوار بودن آموزش نحوه بکارگیری هدست های AR به کارکنان سازمان ها بود که باعث شد شرکت از خرید این تجهیزات منصرف شوند. متاسفانه Daqri تنها قربانی کسب و کار AR در سال گذشته نبود.

HomeShare

استارتاپ های سال ۲۰۱۹

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۶
  • سرمایه جذب شده: ۴.۷ میلیون دلار

هدف HomeShare کاهش هزینه های فزاینده اجاره خانه از طریق تهیه مسکن مشترک برای چندین نفر بود. در این سیستم خانه از طریق پارتیشن ها بخش بندی می شد و هر فرد در یکی از این بخش ها سکونت داشت.

علی رغم تمامی تلاش ها کسب و کار HomeShare چنان به در بسته خورد که شرکت پس از تعطیلی اعلام کرد قادر به برگرداندن ودیعه کاربران برای پارتیشن ها نیست و آنها می توانند پارتیشن را نگاه داشته یا به فروش برسانند.

Jibo

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۲
  • سرمایه جذب شده: ۷۲.۷ میلیون دلار

Jibo هم در کار تولید ربات های تعاملی فعالیت داشت. ربات دوست داشتنی آنها حاصل کمپینی بود که در سایت Indiegogo راه اندازی شده و بعد از ماه ها انتظار به دست کاربران رسید. این ربات از طریق دوربین تشخیص چهره، میکروفون، اسپیکر، حسگر و غیره با کاربران ارتباط برقرار می کرد و بازخوردهای مثبتی دریافت کرده بود.

با این وجود قیمت بالای آن در مقایسه با محصولاتی مثل اسپیکر هوشمند اکو، عرصه را بر کمپانی تنگ کرده بود. راهکار اولیه مدیران شرکت تعدیل بخشی از نیروها بود اما این راه حل هم جواب نداد و در نهایت تصمیم به تعطیلی کسب و کار گرفته شد. ربات Jibo اوایل امسال با انتشار این پیام به کاربرانش خبر داد که به زودی برای همیشه خاموش خواهد شد:

از دورانی که با هم بودیم بسیار لذت بردم. بسیار ممنون از اینکه اجازه دادید کنارتان باشم.

MoviePass

  • مدت فعالیت: ۲۰۱۹-۲۰۱۱
  • سرمایه جذب شده: ۶۸.۷ میلیون دلار

استارتاپ MoviePass به کاربران اجازه می داد با خرید اشتراک ماهیانه، به صورت روزانه بلیط فیلم دریافت کنند. عملکرد این شرکت چنان درخشان بود که تنها یک سال پس از راه اندازی به فهرست بهترین اپلیکیشن های سال چند نشریه معتبر راه پیدا کرد. تا مدت همه چیز خوب پیش می رفت و MoviePass میلیون ها مشتری برای خود دست و پیدا کرد اما افت کیفیت سرویس ها باعث شد در ۲۰۱۸ تعداد کاربرانش ۹۰ درصد کم شود.

این شرکت در اواخر عمرش هر هفته با فاجعه جدیدی مثل قطعی سرویس  دست و پا می زد و مجبور بود بیشتر و بیشتر پول قرض کند؛ شرایطی که می توان آنرا به حیات زامبی وار تشبیه کرد. در نهایت مدیران MoviePass در سال جاری درهای شرکت را برای همیشه بستند.