سیستم تهویه مطبوع یکی از امکانات پایه و بنیادین خودروهای امروزی است. این سیستم در ابتدا ساختار و کارکرد سادهای داشت، اما به لطف فناوریهای دیجیتال اکنون پیچیدهتر شده و خیلی بهتر میتواند سرنشینان خودرو را در رسیدن به دمای مطلوب کابین یاری کند.
ایده استفاده از سیستم تهویه مطبوع در خودروها برای اولین بار در دهه ۴۰ میلادی و توسط شرکتهای آمریکایی مطرح شد. در آن دوران عمدتا از یک محفظه که روی بدنه خودرو قرار داشت، برای خنکسازی کابین استفاده میشد. عملکرد این محفظه مشابه کولرهای آبی بود و جریان هوا با عبور از داخل آن خنک شده و سپس به درون کابین راه پیدا میکرد..
شاید بدانید که ایده اولیه خنکسازی جریان هوا با استفاده از قطرات و بخار آب ریشه در مصر باستان دارد. در آن زمان مصریها برای تهویه اتاق فرمانروایان خود مجراهایی را طراحی کرده بودند که هوای عبوری از داخل آنها در معرض آب قرار گرفته و خنک میشد.
اما نکته بسیار جالب اینکه دلیل اصلی توسعه سیستم تهویه مطبوع، نه افزایش راحتی و آسایش سرنشینان داخل کابین خودروها یا افراد حاضر در منزل، بلکه مشکل پیش آمده برای یکی از شرکتهای فعال در صنعت کاغذ و چاپ بود.
شرکت لیتوگرافی و چاپ سَکت و ویلهلمز (Sackett & Wilhelms Lithography & Printing Company – به اختصار S&W) که مقر آن در نیویورک قرار داشت، در اوایل قرن بیستم به مشکلی عجیب با کاغذهای خود برخورد کرده بود. کاغذهای این شرکت با تغییر رطوبت در چاپخانهها، تغییر اندازه میدادند و این مساله برای S&W مشکلاتی جدی به وجود میآورد. این شرکت در زمینه چاپ پوسترهای رنگی فعالیت داشت. در آن مقطع هر کدام از رنگها باید جداگانه به پوسترها و اسناد اضافه میشدند. در حالت عادی این کار به خوبی پیش میرفت، اما مشکل زمانی پدیدار میشد که ابعاد کاغذها به دلیل رطوبت تغییر پیدا کرده و کیفیت نهایی بسیار بد از آب در میآمد.
انسان ها از همان ابتدا برای اینکه با گرمای تابستان مقابله کنند راهکارهای بسیار زیادی را به کار می گرفتند و اگر بخواهیم مثالی بزنیم می توانیم به رومیان باستان اشاره کنیم، در گذشته ثروتمندان روم باستان برای اینکه با گرما مقابله کنند از سیستم آبرسانی استفاده می کردند و سعی می کردند تا آب را از دیواره ها عبور دهند تا همین آب بتواند محیط را خنک کند، که این روش در نوع خود بسیار کارساز بوده است.
این امر در نهایت به افت کیفیت، تاخیر در تولید و افزایش بیرویه ضایعات S&W منجر شد. برای مقابله با شرایط بد حاکم، S&W از فردی به نام ویلیس کریر (Willis Carrier) که برای شرکت Buffalo Forge Works کار میکرد، درخواست کمک نمود. با راهکارهای کریر و بهرهگیری از تکنولوژیهای موجود، مهندسین توانستند کنترل دمای هوا را در اختیار گرفته و رطوبت را تا اندازهای تنظیم کنند، اما تنظیم دقیق آنها به ویژه رطوبت هنوز میسر نبود.این امر در نهایت به افت کیفیت، تاخیر در تولید و افزایش بیرویه ضایعات S&W منجر شد. برای مقابله با شرایط بد حاکم، S&W از فردی به نام ویلیس کریر (Willis Carrier) که برای شرکت Buffalo Forge Works کار میکرد، درخواست کمک نمود. با راهکارهای کریر و بهرهگیری از تکنولوژیهای موجود، مهندسین توانستند کنترل دمای هوا را در اختیار گرفته و رطوبت را تا اندازهای تنظیم کنند، اما تنظیم دقیق آنها به ویژه رطوبت هنوز میسر نبود.